Drogi Rodzicu!
Rozpoczyna się czas wspaniałej przygody dla Państwa Dzieci, przygody z przedszkolem. To tu zawiążą się pierwsze przyjaźnie Waszych pociech, tu będą miały miejsce pierwsze sukcesy edukacyjne, i tu mały człowiek będzie stawiał pierwsze kroki do samodzielności. To będzie dobry czas, obfitujący w wiele ciekawych zdarzeń dla dzieci, a także dla Państwa jako rodziców.
Zanim dziecko poczuje się pewnie w przedszkolu i z radością będzie do niego wbiegało, musi nastąpić okres adaptacji.
Adaptacja do przedszkola to proces, podczas którego dziecko poznaje nowych ludzi — w tym przypadku Panie nauczycielki oraz kolegów
i koleżanki z grupy — a także uczy się nowego miejsca i panujących w nim zasad. Mówimy, że proces adaptacji został zakończony, gdy dziecko czuje się bezpiecznie w przedszkolu. Do tego potrzeba nawiązania relacji z opiekunami i czasu.
Proces adaptacji przebiega u wielu dzieci podobnie, ale zawsze też trochę indywidualnie. Emocje często towarzyszące dzieciom w tym okresie to ciekawość, podekscytowanie i obawa. Podobne emocje mogą towarzyszyć także rodzicom. To naturalne uczucia, które są zdrową reakcją na zmianę.
Dzieci, które regularnie uczęszczały do żłobka, znają schemat rozstania z rodzicem i wiedzą, że rodzic po nie wróci. Towarzyszy im mniejszy niepokój. Dzieci, które rozstają się po raz pierwszy, będą musiały przy wsparciu Pań nauczycielek oswoić się z tym uczuciem, aż do momentu, gdy ono minie.
My, nauczyciele i opiekunowie, wiemy, że na nas spoczywa rola ukojenia emocji Państwa dzieci. Wkładamy w to całe nasze serca, wiedzę
i doświadczenie.
Co warto wiedzieć o procesie adaptacji:
- Adaptacja trwa średnio około miesiąca — u jednych dzieci szybciej, u drugich trochę wolniej — i ZAWSZE MIJA. W 100% kończy się sukcesem.
- Jeśli w czasie adaptacji nachodzą Państwa jakieś wątpliwości lub pytania, proszę zgłaszać je nauczycielowi (konsultacje to czas, na którym można omówić wszelkie kwestie).
- Trzeba budować w dziecku pozytywne i realistyczne skojarzenia z przedszkolem, np. „będziesz tam miała wiele koleżanek”, „jest tam dużo zabawek”. Absolutnie nie można straszyć dziecka przedszkolem.
- Płacz dziecka przy pożegnaniu z rodzicem jest naturalny i pełni rolę redukującą wewnętrzne napięcie (przynosi ulgę). Ponadto jest sygnałem dla Pani: „zaopiekuj się mną, potrzebuję wsparcia”.
- Pożegnanie z dzieckiem w szatni jest momentem wielu emocji. Są dzieci, którym służy czułe i krótkie pożegnanie, inne mogą potrzebować więcej czasu. Państwo jako rodzice wiecie, co służy Waszym dzieciom najlepiej.
- Proszę pamiętać o obowiązujących procedurach bezpieczeństwa i o ograniczonym czasie przebywania w szatni przedszkolnej. Przy dłuższych pożegnaniach, zanim wejdzie się do przedszkola, można posiedzieć z dzieckiem chwilę na ławce.
- Warto również zasygnalizować nauczycielowi, że potrzebują Państwo pomocy przy rozstaniu z dzieckiem. Nauczyciel chętnie wtedy pomoże.
- Okna w sali przedszkolnej w okresie adaptacji nie służą do ponownego żegnania się z dziećmi ani do ich podglądania. Dziecko postawione w sytuacji, w której widzi rodzica powtórnie, narażone jest na podwójny stres.
- Warto odbierać dzieci, szczególnie w pierwszym tygodniu, przed leżakowaniem, i sukcesywnie wydłużać im czas pozostawania
w przedszkolu. - Należy jasno określić dziecku czas odbioru z przedszkola za pomocą symbolu, np. „przyjdę po drugim śniadaniu”, „przyjdę po obiadku”. Tych ustaleń należy się ściśle trzymać.
- Warto nagrodzić dziecko po dniu spędzonym w przedszkolu swoją uwagą i zainteresowaniem, miłą wspólną zabawą.
- W przypadku dużego stresu dziecka i niepokoju rodzica można zadzwonić do przedszkola i zapytać, „jak ma się dziecko”.
- Warto uczestniczyć w spotkaniu adaptacyjnym.
- W razie potrzeby można umówić się na indywidualną rozmowę z nauczycielem.
Ważne informacje:
- Dzieci przyprowadzamy do godziny 8:30.
- Pory posiłków: I śniadanie 8:30, zupa i przekąska 11:30, odpoczynek na leżakach 12:00-13:30, II danie 13:45 (Ramowy rozkład dnia dostępny na stronie przedszkola).
- Pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu przynosimy: ubrania na zmianę w worku (zostawiamy w szatni w przegródce dziecka, sukcesywnie uzupełniamy), jaśka i piżamkę oraz woreczek na ubranie wkładane tam na czas leżakowania, kapcie, chusteczki suche oraz nawilżane. Pamiętajmy, że wszystkie rzeczy dzieci trzeba podpisać.